Træf smarte beslutninger om din take-away emballage
Hvilken betydning har take-away emballage for din restaurant?
Forestil dig dette: Du bestiller dit yndlingsmåltid online fra en lokal restaurant, og tredive minutter senere ankommer maden … Kold.
Hvordan har du det med det?
Hvis du er glubende sulten, spiser du det nok alligevel, men du føler dig helt sikkert utilfreds med hele oplevelsen. Vil du bestille fra den samme restaurant næste gang? – Sandsynligvis ikke.
For restauratøren i den anden ende af denne ligning, er den bedste måde at undgå dette scenarie at starte med den rigtige emballage / embelage. Den rigtige take away emballage / embelage hjælper med at holde din mad varm, intakt, og klar til at spise hele vejen fra restaurantens køkken til kundens bord.
Men, fødevareemballage handler ikke kun om praktiske. Det handler også om sikkerhed. I kølvandet på COVID-19 lukkede mange restauranter for spisning og startede med levering af take away mad. Faktisk er det sådan at siden pandemien ramte i marts 2020, er online bestillinger steget med mere end 25%, og 78% af forbrugerne bestiller online oftere end før.
Blandt dem der bestiller take-out er 84% enige om, at emballage er en vigtig overvejelse, når du placerer en ordre. For restauranter – især dem, der netop har tilføjet et online bestillingssystem – betyder det, at den rigtige takeaway-emballage er helt afgørende for at tiltrække – og især – holde på kunderne.
Den vanskelige del er, at der er flere faktorer at overveje, når du vælger take-away emballage til din restaurant.
Dette indlæg handler om:
- Hvorfor det er vigtigt at træffe smarte beslutninger om fødevareemballage (tip: den rigtige emballage tilbyder mange fordele, du ikke bør ignorere)
- Hvilke faktorer der skal tages hensyn til, når du indkøber din emballage, herunder materialer, omkostninger, sikkerhedsproblemer, tendenser inden for fødevareemballage og din brandidentitet
Hvorfor det er vigtigt at træffe smarte beslutninger om din take away emballage ?
Korrekt emballage giver mange fordele. For at realisere disse fordele, skal du tage dig tid til at vælge den emballage, der passer til din virksomhed. Den rigtige emballage:
Beskytter maden
I en restaurant er der risiko for overførsel af bakterier eller andre skadelige mikroorganismer fra mad, udstyr eller mennesker til maden. Dette kan ske i alle faser af fødevareproduktionen, herunder emballering af fødevarerne. Korrekt fødevareemballage holder fødevarerne sikkert fra enhver krydskontaminering, der kan opstå, under transporten fra restauranten til kunden.
Gør mad mere tiltalende
Mange sanser påvirker, hvordan vi nyder madoplevelsen, herunder vores syn (dvs. hvordan en skål ser ud, når den ankommer). Den rigtige emballage holder maden intakt og oprejst, så den kommer til at se så lokkende ud som det ville i en restaurant. Tænk bare på, hvor meget mere tiltalende takeaway sushi er, når alle rullerne sidder fint på højkant versus når de alle er væltet sammen. Et andet eksempel er tacos der præsenteres helt anderledes i en korrekt emballage frem for en lukket beholder
Styrer temperaturen
Der er ikke noget værre end at bestille suppe, pizza eller pasta kun for at få det serveret koldt. Faktisk mener 60% at kvalitet, friskhed og temperatur af deres mad er “den mest kritiske faktor i online madbestilling.” Ideelt set bør varm og kold mad pakkes separat, så hver skål ankommer med den temperatur, maden er beregnet til at blive nydt på.
Hjælper med at sælge mere mad
Folk køber med deres øjne, og attraktiv emballage tilskynder til gentagne salg. Flere undersøgelser viser at emballage design påvirker forbrugerens købsbeslutninger.
Giver dig mulighed for at tage en højere pris.
Godt indpakket mad har en højere opfattet værdi. En tommelfingerregel siger at en fjerdedel af forbrugerne er villige til at betale op til 20 % mere for produkter med miljøvenlig emballage / embelage
Styrker din brandidentitet
Emballage er et identitetspunkt, der hjælper dig med at forbinde med kunderne gennem smart brug af farve og design. Hvis eksempelvis din restaurant er kendt for at have en finurlig sans for humor, kan du oprette emballage, der afspejler denne unikke brand personlighed.
Viser dine værdier
Uanset om din restaurant føler en forpligtelse overfor bæredygtighed, eller du forsøger at øge bevidstheden om vigtige sociale spørgsmål, kan din emballage formidle dine værdier. For eksempel er biologisk nedbrydelig emballage en nem måde at vise dine kunder, at du er forpligtet til at beskytte miljøet.
Faktorer, der vil informere valget af emballage på din restaurant
Nu, hvor du har en grundlæggende forståelse af, hvad den rigtige emballage kan gøre for din restaurant, så lad os se på hvilke faktorer, der kan påvirke dit valg: Materialevalg, fødevaresikkerhed, fødevareemballage tendenser, og dit brands personlighed.
Materialevalg
At vælge de rigtige materialer er det første skridt i udvælgelsen af den rigtige emballage. Der er en række materialer til rådighed, såsom plast, pap og thermoskum, samt biologisk nedbrydelige og bæredygtige alternativer. Hver har sine egne fordele og ulemper:
- Thermoskum er en fantastisk isolatør, der hjælper med at kontrollere temperaturen af varme og kolde fødevarer. Materialet er billigt, men også dårligt for miljøet.
- Plast er stærk og giver fremragende beskyttelse af fødevarer. Men plast holder også godt på fugt, hvilket hurtigt kan føre til klæge retter. Plast er ikke særlig miljøvenligt. Nogle plasttyper kan dog genanvendes.
- Aluminium /folie har fordelene ved at være holdbar, forseglende og ikke-absorberende. Det holder også godt på varmen, hvilket gør det perfekt til fødevarer som burritos og grillede sandwiches. Ulempen er, at materialet ikke kan gå i micro-ovn og desuden er det forholdsvis dyrt.
- Papir/pap er biologisk nedbrydeligt, omkostningseffektivt, let at kundetilpasse og robust, når det er foldet korrekt. Mange restauranter, der tilbyder pizza bruger bølgepapkasser, der giver varmeisolering og regulerer temperaturen. Boksen lukker fast for at minimere mængden af varme, der er frigivet og har små huller på siden, så lidt luft kan undslippe. Dette forhindrer kondens og at pizzaen bliver klæg.
- Bæredygtige emballagealternativer såsom sukkerrør og bioplast er ofte dyrere, men langt bedre for miljøet
Baseret på ovenstående, er det klart, at der ikke er nogen rigtige svar, når det kommer til take away emballage. Faktisk kan visse retter på din menu kræve mere end én type emballage for at bevare kvaliteten af under transport. For eksempel kan pizzaen transporteres i en papæske, mens den tilhørende dressing kræver et separat dressingbæger.
Nedenstående diagram giver et overblik over anbefalede materialer til forskellige mad-typer, og kan bruges som udgangspunkt når du skal vurdere hvilke fødevareemballager du har brug for til at understøtte din restaurants leveringsservice og take away tilbud.
Fødevaresikkerhed
At vælge den rigtige fødevareemballage betyder også at tage hensyn til fødevaresikkerhed og hygiejne. Med COVID-19 stadig hængende over hovedet er fødevaresikkerhed er vigtigere end nogensinde før.
Den gode nyhed er at sundhedsmyndighederne siger, at der er “ingen beviser for at fødevarer eller fødevareemballage er forbundet med overførsel af COVID-19.” Den dårlige nyhed er, at den virus, der forårsager COVID-19 kan overleve på overflader som eksempelvis take-away beholdere. Risikoen for overførsel fra fødevareemballage er utrolig usandsynlig, men eksperter anbefaler stadig at restauranter tager ekstra forholdsregler omkring emballagen
For at sikre, at din emballage er sikker for kunderne, bør du overveje følgende anbefalinger:
- Overhold praksis omkring tids-/temperaturkontrol, forebyggelse af krydskontaminering, håndvask, ingen syge medarbejdere samt opbevaring af fødevarer osv.
- Øg hyppigheden af rengøring og desinficering af overflader med høj berøring, herunder de områder, hvor fødevarer emballeres til take away og levering.
- Anvend egnede redskaber såsom spatler, tang, engangshandsker eller dispenseringsudstyr ved håndtering og emballering af fødevarer.
- Brug engangsbeholdere og emballage, når det er muligt.
- Rengør og desinficér udstyr som thermokasser og poser, der anvendes til at levere fødevarer.
- Tilføj mærker/etiketter, der indikerer om emballagen har været åbnet.
- Tilføj en note til hver takeaway levering med instruktioner om, hvordan man sikkert håndterer maden og emballagen, før du spiser. Foreslå, at kunderne fjerner maden fra de originale poser eller beholdere og bortskaffer eller genbruger dem korrekt. Efter bortskaffelse af emballagen skal kunder vaske hænder med sæbe og vand i mindst 20 sekunder. Endelig skal overflader, hvor maden blev pakket ud, tørres af.
Selv om det kan være fristende at holde sig til den emballage, du brugte før pandemien, bør du måske genoverveje, og erkende at nogle af ovenstående elementer alligevel har en betydning for dine kunder.
Selv hvis de ændringer, du foretager, kun er midlertidige, kan ekstra forholdsregler omkring emballeringen hjælpe med at lette dine kunders bekymringer, og vise at du tager deres sikkerhed alvorligt.
Tendenser inden for fødevareemballage
Her er fire af de vigtigste tendenser, du skal overveje, når du opretter eller re-designer din fødevareemballage.
Bæredygtig emballage
Forud for COVID-19 pandemien førte den voksende bevidsthed om miljøspørgsmål til, at kunderne lagde et øget pres på virksomheder og restauranter for at være fuldstændig gennemsigtige omkring de produkter, de sælger.
Selvom COVID-19 har skubbet nogle af de miljømæssige bekymringer på længere væk, er forståelse af vores fødevarers oprindelse stadig en af de hotteste fødevaretendenser. Kunderne vil vide, hvor maden kom fra, hvad der er i, og hvordan det er lavet. Med et øget pres på virksomhedernes sociale ansvar, er kunderne mindre tilgivende af virksomheder, der ikke deler deres værdier.
Og det handler ikke kun om maden længere. Kunderne ønsker at restauranterne omfavner den bæredygtige emballage også. Ifølge en undersøgelse foretaget af Asia Pulp & Paper, kræver to tredjedele af alle kunder i vestlige lande bæredygtig emballage og klar mærkning.
Det betyder, at engangsplast og alt, hvad der ikke kan genbruges, er et no-go. I stedet er biologisk nedbrydelig, miljøvenlig og endda spiselig emballage in. Mange restauranter følger allerede trop, f.eks McDonald’s der allerede i 2018 droppede alt skum-emballage og Starbucks, der bruger kaffekopper, der både kan genbruges og komposteres.
Bæredygtig emballage / embelage kan hjælpe dig med at vinde kunder, der understøtter miljøbevidste brands. Modsat, undlader du at vedtage bæredygtig praksis, kan du risikere at ende op med vrede kunder, der bekymrer sig dybt om disse spørgsmål.
Minimalistisk emballage
Den minimalistiske tendens er til stede overalt: Rene og enkle hjemmesider, bogomslag med mindre rod, og også fødevare-emballage, der er fri for unødvendige materialer og rodet design.
Burger King var en af de første store restaurantkæder til at omfavne denne tendens, ved at rebrande al deres take-away emballage til et mere moderne, minimalistisk design. McDonald’s og andre fulgte hurtigt trop og trådte væk fra rodet design med flere farver og skrifttyper.
Men hvad er drivkraften bag denne tendens?
Der er mange faktorer:
- Minimalisme har en no-nonsens tilgang.
- Materialerne er ofte både omkostningseffektive og miljøvenlige.
- Det hjælper med at skabe og styrke et eksklusivt image, hvilket øger dit brands værdi.
- Med mindre rodet design, kan du bedre kommunikere dit centrale budskab og øge kundens bevidsthed.
Det er en smart beslutning at fjerne alle irrelevante oplysninger og grafik fra din emballage og kun medtage det væsentlige.
Personlig emballage
For at være på forkant med konkurrenterne, vælger mange at personalisere deres emballage.
Stigningen i denne tendens er ikke overraskende. Personalisering tilbyder mange fordele for virksomheder. Hvis emballagen f.eks deles på sociale medier, giver det restauranten gratis mund-til-mund markedsføring.
Personalisering kan også være “en fin detalje”, der sikrer, at virksomheden forbliver top-of-mind med kunderne. Ville du ikke føle dig speciel, hvis du modtog en personlig note, hver gang du bestilte mad?
Som restauratør kan du udskrive personlige meddelelser på dine to-go-varer, der får kunderne til at føle sig specielle. Du skal blot efterlade en plads på emballagen og derefter skrive en lille note, eksempelvis “Nøje tilberedt efter [indsæt kundenavn]s ønsker – Velbekomme.
Selvom personalisering måske ikke har gjort en væsentlig forskel i fortiden, vil det være en game-changer i kølvandet på COVID-19. De fleste restaurantkunder bruger nu et online bestillingssystem til at afhente færdigpakkede måltider i stedet for at spise på restauranten, hvilket giver færre eller ingen muligheder for at kommunikere med kunderne. Personlig emballage kan være en af de få tilbageværende muligheder for at tale direkte til kunden, der bestiller takeout.
Praktisk emballage
Kunder i dag har en travlt livsstil, der kræver bekvemmelighed.
Behovet for bekvemmelighed / convenience har en stor indvirkning på restauranters take-away. Kunderne køber bekvemmeligheden ved at bestille og spise mad på farten, eller hjemme hos dem selv – uden selv at skulle lave mad. Det betyder, at din emballage til levering af fødevarer skal designes med bekvemmelighed for øje. Det skal være let, let at bære, og genlukkelig (så alt ikke behøver at blive spist på én gang).
For eksempel, hvis du er en restaurant, der har specialiseret sig i nudler, kan din take-away emballage have et praktisk håndtag øverst. Eller, hvis du fokuserer på sandwich, kan du gøre som Eat & Go gjorde, og tilbyde et harmonika-rør, der gradvist bliver mindre når du spiser din sandwich.
Brand din personlighed via takeaway emballage
Hvis du er forvirret over, hvordan du bedst markedsfører din restaurant, er takeaway-emballage et godt sted at starte. Dette gælder især nu, hvor forbrugerne i stigende grad bestiller gennem tredjepartsapps i stedet for direkte fra restauranten.
Ved at inkludere din branding på din takeaway-emballage hjælper du kunden med at knytte den mad, de spiser, med din specifikke restaurant (og ikke med den bedste app til levering af mad). Med det stærkere brand-kendskab er kunden mere tilbøjelig til at bestille direkte fra din restaurant i fremtiden.
Du bør som minimum medtage dit firmanavn eller logo på emballagen, så dit brand er synligt for alle, der ser det.
Men der er flere muligheder her end bare at smide dit logo på en takeout boks.
Som nævnt i starten, er emballagen endnu et touch point for dine kunder til at interagere med dit brand. Din mademballage viser kunderne, hvad du holder af, og i forlængelse heraf, hvad du ikke holder af.
Det betyder, at din emballage er en udvidelse af dit brand og bør designes med dit brand personlighed i tankerne. Spørg dig selv:
- Er de materialer, du bruger, i overensstemmelse med dit brand?
- Kommunikerer visualiseringerne og oplysningerne på emballagen din brandidentitet korrekt?
- Taler emballagen til dit publikum?
- Indeholder din emballage relevante oplysninger (f.eks henvisninger til dit website eller sociale medier)?
Besvarelse af disse spørgsmål kan hjælpe dig med at finde ud af, om din emballage vil have en positiv eller negativ indvirkning på dit brand.
Fordi alle alligevel dømmer en bog efter udseendet på omslaget.
Lige fra at beskytte din mad mod skadelige bakterier, til at hjælpe med at fremme dit brand, kan den rigtige take-away emballage tilbyde mange fordele for din restaurant
Men for at høste disse fordele, er du nødt til at træffe smarte beslutninger om din emballage fra starten. Det betyder, at du skal vælge de rigtige materialer, tage de nyeste trends til sig, bruge strategisk branding og prioritere sundhed og sikkerhed.
Kontakt Serviwet hvis vi skal hjælpe dig med take-away emballage til din restaurant.