Få succes med din food truck
Tænker du på at anskaffe dig en foodtruck – eller vil du gerne optimere driften af din nuværende food-truck? – så læs videre….
Nedenfor har jeg samlet nogle generelle råd i forbindelse med foodtrucks.
Jeg tænker generelt på en foodtruck som en lille mobil fødevarevirksomhed der producerer streetfood. En mindre virksomhed, der primært handler ved udendørsarrangementer, eller som tilbyder catering på stedet til arrangementer, fester og festivaler.
Food trucks er gode, fordi:
- De giver fleksibiliteten til at arbejde, hvornår og hvor du vil, snarere end at låse dig fast på et bestemt sted / leje.
- De kræver mindre personale og andre generelle ressourcer end en fast restaurant.
- Du kan tjene betydelige indtægter på kort tid, hvis du ved, hvad du laver
- Du kommer til at arbejde på interessante begivenheder / steder i stedet for det samme sted hver dag.
- Du kan ofte bruge forskellige festivaler og begivenheder som en arbejdsferie for familien, tjene penge og samtidig få lidt tid sammen.
- Omkostninger som fødevarelicens, forsikring, elektricitet og spild er alle relativt lavere end ved en traditionel restaurant.
Food trucks er udfordrende, fordi:
- Det kan være svært at finde de rigtige begivenheder til dit specifikke tilbud.
- Det kan tage tid at opbygge forholdet til arrangørerne af de større begivenheder og festivaler.
- Vejret kan undertiden spille en grusom rolle i din rentabilitet på en given dag.
- Da de kræver mindre personale, er de også afhængige af, at deres ejer er fit og sund så ofte som muligt, ellers kan virksomheden ikke køre.
- Tidsværdien af at rejse til og fra fjerne begivenheder kan undertiden overskygge det økonomiske overskud / resultatet.
Derfor har jeg lavet denne liste over de vigtigste ting at tage i betragtning, når du planlægger driften af din foodtruck.
Valg af begivenhed
At vælge, hvilke regelmæssige og lejlighedsvise optrædener du skal prioritere, er afgørende for at gøre din food-truck til en succes. Det er bedst at sigte mod en balance mellem nogle regelmæssige ugentlige begivenheder og periodiske kulturelle begivenheder.
De ugentlige begivenheder kan være faste arrangementer som eksempelvis markeder eller torvedage. De periodiske begivenheder kan være større fester, kultur-/Musikfestivaler eller kræmmermarkeder. Det er vigtigt, at vælge klogt, da der kan være mange forskellige begivenheder hver weekend i en travl by eller område. Tænk over placeringen af hver begivenhed, og om stedet er omgivet af mange boliger / virksomheder, adgang til gratis / billig parkering eller offentlig transport. Disse ting vil alle påvirke, hvor mange mennesker der ender med at gå forbi din virksomhed og potentielt købe noget.
Konkurrence
Kend din konkurrence! I foodtruckbranchen er det vigtigt at tilbyde noget relativt unikt, men interessant for alle. Nogle af de mest succesrige madbiler, som vi har arbejdet med, har specialiseret sig i servering af kaffe og pandekager eller kaffe og donuts. En anden mulighed er at forsøge at fremme et unikt køkken fra ens eget hjemland og finde succes ved det. Vælg noget, der vil passe godt ind ved de fleste begivenheder, i stedet for at være meget velegnet til nogle få lejligheder.
Research
Lav en grundig research først. Sørg for, at du har tilbragt nok tid på de forskellige steder og begivenheder rundt om i byen for at vide, om du bliver den 4. lastbil, der sælger hotdogs, hvis du deltager i en bestemt begivenhed.
Find måder at konkurrere direkte og indirekte med de andre madbiler, du ser – f.eks. kan du servere en drink til dine gæster mens de venter, for at forhindre at de går et andet sted hen i ventetiden.
Netværk
Oparbejd et netværk med andre foodtruck ejere, leverandører, festivalarrangører osv. Der findes mange steder online hvor du kan samle inspiration og få hjælp, f.eks facebook-gruppen Foodtruck ejere – her hjælper vi hinanden og deler erfaringer.
Lav en strategi for din foodtruck-virksomhed
En af måderne at konkurrere med andre lokale foodtrucks i et område kan være at “sætte sig” på det lokale mad marked. Læg tid og kræfter i din hjemmeside og facebook-side. Betal et lille beløb hver måned for at køre google-annoncer for catering til lokale fester / arrangementer. Ved disse begivenheder har du bedre mulighed for at beregne dit overskud fra starten, og løber mindre risiko for at bestille for mange ingredienser eller vælge at deltage i den forkerte begivenhed i byen. Du kan overveje om du vil tilbyde catering:
- Til en fast pris (f.eks til et arrangement hvor du kender antal deltagere).
- Til en pris pr antal udleverede portioner.
- Hvor hver enkelt person betaler som normalt.
Food truck-strategi handler om at styre din kalender for at maksimere antallet af rentable dage og minimere de ikke så rentable.
Menu
Sørg for at have forskellige muligheder, så du kan tilpasse din menu til hver lejlighed, uden at skulle starte helt forfra. Udbyd større måltider eller mindre retter, afhængigt af hvad folk ønsker. Det er en god idé at designe din menu, så det meste er klargjort inden bestilling. At tilberede alt frisk til hver ordre vil kun forsinke din service og formindske din fortjeneste, da mindre tålmodige kunder bare vælger den næste vogn istedet.
Forsikringer
Sørg for at tale med en forsikringsagent om hvilke forsikringer du får behov for, herunder lovpligtig arbejdsskadeforsikring, ansvarsforsikring og erhvervs- og produktansvarsforsikring.
Service
Hastighed er nok den vigtigste parameter. Den største fejl jeg ser ved foodtrucks er langsom service. At have en lang række kunder foran din vogn kan få dig til at se ud som det bedste valg, men hvis køen ikke bevæger sig, vil folk bare gå et andet sted hen. Vær forberedt, og sørg for at du kan håndtere både kontanter, kortbetaling og mobile pay. Alt, der fremskynder bestillings- og serveringsprocessen, er vigtig for din succes.
Emballage
Som du sikkkert forventer, har jeg også et par anbefalinger her. Det er vigtigt at holde dine omkostninger lave, men det er også vigtigt at finde de bedste produkter, der passer til din menu og til din virksomheds branding. Målet er at give en robust bakke / tallerken, en ordentlig serviet og bestik. Det hele skal være hurtigt at gribe og nemt at bruge uden at få dine kunder til at føle, at de er nødt til at balancere med en masse, samt at undgå, at de spilder mad på sig selv og overalt.
I dag er det ikke længere specielt at have sit eget logo trykt på sin emballage / embelage, det er derimod efterhånden et must. Det er ofte ej heller længere en stor omkostning eller en tidskrævende proces. Det svære er at finde en leverandør, som sætter sig i dit sted, realiserer et tilfredsstillende resultat, guider og spiller sammen med dig.
Når vi modtager en forespørgsel på varer med print, kontakter vi de forskellige producenter og samler oplysningerne i et skriftiligt oplæg / tilbud til dig. Ønsker du at gå videre herfra laver vi normalt en aftale om at hele minimumsmængden skal aftages indenfor en bestemt periode. Typisk vil der her skulle betales nogle opstartsomkostninger til trykke-klichéer. Herefter bestiller vi varen til at ligge på vores lager, hvorefter du aftager i det tempo der passer dig.
Det er typisk papirkopper, bæreposer eller servietter, vore kunder vælger at få produceret med print, men vi tilbyder også print på eksempelvis sandwichpapir og mange andre produkter.
Pris og mængde hænger uløseligt sammen, men vi tilbyder logo på produkter lige fra små mængder til de helt store mængder. På den måde kan vi hjælpe nystartede såvel som etablerede firmaer med branding.
Beholdere – Bakker, tallerkener eller skåle
Mange af vores foodtruck kunder foretrækker at bruge engangsservice og take-away emballage / embelage i Bagasse eller pap. Et eksempel er denne bagasse bakke, der kan anvendes til at servere i. Hvis kunden istedet ønsker at tage maden med og spise den senere, udleveres et tilhørende låg. Bagasse bakker og skåle findes både i kvadratiske, rektangulære og runde former, med lige og skrå kant, forskellige inddelinger og indsatser.
Til mindre tilbehør som sauce, dressing, krydderi osv kan f.eks anvendes et portionsbæger i bagasse eller et dressingbæger i plast
Af andre populære varer hos de mobile madvogne kan nævnes træbåde. Generelt er alt i brun karton/pap populært, pommes frites bakke, æske med låg eller vores serie “NEWS” der er emballager med avispapirtryk.
Bestik
Glem alt om det gammeldags billige plast-bestik. Hvis du kan lide udseendet og følelsen af plast-bestik, anbefaler jeg bestik i CPLA / bioplast. Et eksempel er denne gaffel. Et andet alternativ er træbestik, som f.eks. denne ske. Hvis du for alvor vil fremstå speciel på dette område findes der også dette bestiksæt. Sættet er en del af serien “eat a plate”, der er fremstillet af presset hvedeklid. (tallerkenerne er rent faktisk spiselige)
Servietter
Til foodtrucks anbefaler jeg oftest dispenserservietter af denne type eller denne. Der er tale om gode servietter, der stadig er meget billigere end frokost- eller middagsservietter. De fleste dispenserne kan co-brandes med dit forretningslogo / besked efter anmodning. Jeg anbefaler normalt ikke rigtig den høje / kompakte dispenserform, (non-stop servietter). De fleste mennesker synes, de er meget lidt effektive, svære at bruge og generelt giver et billigt udtryk. Dog kan de sagtens anvendes i f.eks. en pølsevogn, da de her nærmest er accepteret som standard-udstyr.
Varme / kolde drikkevarer
Varme drikke serveres bedst i dobbeltvæggede kaffebægre, riflede kaffebægre eller bubble wall kaffebægre. Alle har den fordel at de holder indholdet varmt, og samtidig isolerer, således at kunden ikke brænder fingrene.
Til kolde drikkevarer anbefaler jeg f.eks dette smoothieglas i bioplast. Husk også sugerør.
Send mig gerne kommentarer
Til sidst vil jeg bare ønske dig held og lykke med dit projekt – vi ses måske på landevejen. Send mig endelig en kommentar hvis der er noget jeg har glemt, eller som du gerne vil have uddybet.
Hej jeg er på udkig efter en foodtruck til fish & chips mm, hvad kan man købe en sådan bil for til Færøerne
Hej Magni,
Hos Serviwet sælger vi fastfood emballage og take-away emballage og andre forbrugsvarer dette har vi stor erfaring med at levere til foodtrucks. Jeg vil foreslå at du tilmelder dig facebook-gruppen “Foodtruck-ejere – her hjælper vi hinanden og deler erfaringer”. Derinde kan du stille samme spørgsmål, og så vil du helt sikkert få mange svar. Held og lykke med projektet.
Interessant læsning når man er på vej ud i cafe-vogns-markedet. Hvis du har nogle erfaringer med hvordan man kan/skal håndtere fødevarestyrelsens krav til håndvask / hygiejne / koldt vand / varmt vand vil jeg rigtig gerne høre dem.
på forhånd tak // Karen Noeberg
Hej Karen
Reglerne er faktisk rimeligt forklaret her: Fødevarestyrelsens regler for salg fra vogne
Vi ser tit en løsning som eksempelvis denne håndvask: https://www.fastshop.dk/shop/miniwash-b-300-3703p.html, hvor spildvandet efterfølgende ledes direkte til kloak. Husk at håndvask som udgangspunkt, ikke må foregå ved samme udtag som afvask af service. Du skal også sørge for at have tilstrækkelig med vand til adskillige håndvaske i løbet af den tid du sælger. Det er også vigtigt af du kan tørre hænderne efter vask – helst med aftørringspapir, da håndklæder ofte bliver for beskidte. Anvend eksempelvis Tork aftørringspapir eller lignende.
Håber du kan bruge svaret, ellers er du altid velkommen til at kontakte mig på 40373351
Med venlig hilsen
Rikke Kjeldsen
Hej Admin.
Super god læsning!
Kan du fortælle mig om severing af alkohol fra en foodtruck? (Drinks, cocktails, måske lidt øl og Glögg til om vinteren osv..)
På forhånd mange tak.
Hej Svend
tak for din besked.
Det hurtige svar er at det kræver en alkoholbevilling (hvis alkoholprocenten er over 2,8)
Jeg var i gang med en længere udredning om hvordan og hvorledes, men fandt faktisk denne guide, der forklarer hvordan og hvor du søger om bevilling: Sådan søger du om alkohol-bevilling.
Nu er jeg jo i emballagebranchen, og tænker selvfølgelig også at du skal tage stilling til om du vil servere i engangsglas eller stå med opvask i vognen/senere. Hvis du får brug for noget i den forbindelse kan jeg nok hjælpe dig videre.
Tænk også på at øge dit salg ved at tilbyde (måske gratis?) chips, nødder, andre salte ting så folk bliver mere tørstige
Hører gerne hvis dit spørgsmål gik på noget andet.
Håber du kan bruge svaret, ellers er du altid velkommen til at kontakte mig på 40373351
Med venlig hilsen
Rikke Kjeldsen
Hej Rikke.
Mange tak for svar.
Jeg synes jeg har googlet mig til at man ikke må sælge alkohol fra en food truck.. Hvis man googler om man må sælge alkohol fra en food truck, kommer følgende svar:
“Under hensynstagen til den folkelige sundhed er det ikke tilladt at sælge »fødevarer« som slik, chokolade, alkohol og cigaretter fra mobile enheder”
Denne tekst er fra 2011, så du mener at man godt må sælge alkohol nu med en alkoholbevilling, hvis procenten er over 2.8? 🙂
Hej igen Svend
Det var jeg ikke selv opmærksom på. Du har faktisk ret – der er en undtagelse i næringsloven, sidst opdarteret her i august 2022 vedr. afholdelse af kræmmermarkeder, messer, udstillinger, lagersalg samt mobilt gadesalg uden fast forretningssted.
Her står faktisk at ….”Dog må der ikke sælges tobak, alkohol, sodavand og chokolade- og sukkervarer ved mobilt salg.”
Tak fordi du skrev igen, så jeg også blev lidt klogere på området – det viser bare hvor vigtigt det er at undersøge reglerne så godt som muligt før man går i gang.
Det samlede regelværk fremgår af næringsloven, lukkeloven og restaurationsloven, og kan findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-salg-af-fodevarer-og-alkohol
Hej Rikke.
Tak for svaret 🙂
Har lige et spørgsmål vedr. strøm til vognen. Hvad er den bedste løsning? Tænker vel ikke at alt elektronik kører på bilbatteriet.
Hej Svend.
Normalt er vognen udstyret med gas skab til drift af ovn eller andet, en generator til
drift af køl, stegepande og lys, samt forberedt for strømindgang af 230/400V ekstern strøm fra hus / stadeplads.
Hello my name is Boris. I would like to ask if we can use campingvogn without paper as a foodtruck. Do we need registration papers for this truck and registered on skat or not?
We are one person conpany and can we registrt on one name more then one campingvogn.
Tusind tak.
Boris
Hi Boris
First of all you should get in contact with Fødevarestyrelsen. They can help you with all your questions. There are many restrictions and rules you should know. Good luck
Best regards Rikke